Sök:

Sökresultat:

3649 Uppsatser om Dćvarande attityder - Sida 1 av 244

Ekoturism : Ett etiskt alternativ till konventionell turism

Med utgÄngspunkt i barndomssociologiska tankar undersöker följande etnografiskt inspirerade studie intentionen med och receptionen av Stockholms Kulturhus barnkulturverksamhet Rum för Barn. Genom att tillÀmpa Stuart Halls kommunikationsmodell för inkodande och avkodande av budskap pÄ materialet, som bestÄr av intervjusamtal, observationer, styrdokument, information till besökarna samt en kvalitativ enkÀtstudie, diskuteras de barndomsideologier om barnet som blivande alternativt varande mÀnniska som förekommer i verksamheten samt de vuxna besökarnas tolkning av dessa.I analysen framkommer en dubbelhet gentemot barnen sÄsom Ä ena sidan blivande mÀnniska och Ä andra sidan varande mÀnniska frÄn sÄvÀl verksamhet som besökare. Undersökningen pÄvisar att de bÄda ideologierna (om barnet som blivande och varande mÀnniska) Àr alltjÀmt nÀrvarande i bÄde verksamhetens intention samt i de vuxna besökarnas reception och omsatta barnsyn. Rum för Barns givna förutsÀttningar, dess egen förstÄelse av verksamheten, sammanhanget och det faktiskt kommunicerade intentionen kan förstÄelse av verksamheten Àr bred och bitvis brokig. OcksÄ de tolkningar informanterna gör av verksamheten varierar, frÄn godtyckliga till oppositionella.Uppsatsen pÄvisar att verksamheten kan anvÀndas som ett forum för förverkligande av barnets rÀttigheter men att detta inte alltid görs..

Lek i naturen : Utvecklande för barns balans och motoriska fÀrdigheter

Den hÀr undersökningens syfte Àr att granska sockrets varande i förskolemÄltiderna. Data till undersökningen har samlats in genom enkÀter som besvarats av 65 pedagoger i 10 förskolor i en kommun. Samtliga pedagoger anser att sockerdebatten har pÄverkat förskolemÄltidernas innehÄll sÄ att frukosten och mellanmÄlets sockerinnehÄll har minskat, medan en majoritet ser lunchens som oförÀndrat. Resultaten av svaren frÄn pedagoger i centralorten respektive de i smÄorter skiljer sig Ät vad gÀller vissa enkÀtfrÄgor. Denna skillnad Àr statistiskt sÀkerstÀlld och innebÀr att fler pedagoger i centralorten Àn i smÄorterna anser att alla mÄltider Àr bra, mellanmÄlet innehÄller acceptabel mÀngd socker, frukostens sockerinnehÄll har minskat och att socker pÄverkar hÀlsan negativt. Socker och dess varande debatteras flitigt i vÄrt samhÀlle och nya forskningsrön presenteras emellanÄt. För att försÀkra sig om aktuella kunskaper i Àmnet erfordras ett kunskapssökande och sovrande bland faktakÀllorna. .

Metallslöjdens varande eller icke varande : en undersökning om metallslöjdens plats i grundskolan

Detta Àr en undersökning gÀllande metallslöjdens del i trÀ- och metallslöjdÀmnet i grundskolan. Vi har undersökt hur stor del metallslöjden har i undervisningen, varför den har den delen, samt hur stor del den bör ha. Vi har undersökt detta genom observationer av slöjdlokaler, intervjuer och en enkÀtundersökning med verksamma trÀ- och metallslöjdlÀrare inom UmeÄ kommun. Vi har Àven studerat lÀroplaner och kursplaner med syfte att utröna hur dessa uttryckt metallslöjd i slöjdundervisningen. Litteratur med historisk anknytning till metall och metallslöjd har ocksÄ studerats för att kunna ge lÀsaren en förstÄelse för metallens roll genom historien.

Barnets rÀtt och vuxnas vilja : makt och mening pÄ Rum för Barn

Med utgÄngspunkt i barndomssociologiska tankar undersöker följande etnografiskt inspirerade studie intentionen med och receptionen av Stockholms Kulturhus barnkulturverksamhet Rum för Barn. Genom att tillÀmpa Stuart Halls kommunikationsmodell för inkodande och avkodande av budskap pÄ materialet, som bestÄr av intervjusamtal, observationer, styrdokument, information till besökarna samt en kvalitativ enkÀtstudie, diskuteras de barndomsideologier om barnet som blivande alternativt varande mÀnniska som förekommer i verksamheten samt de vuxna besökarnas tolkning av dessa.I analysen framkommer en dubbelhet gentemot barnen sÄsom Ä ena sidan blivande mÀnniska och Ä andra sidan varande mÀnniska frÄn sÄvÀl verksamhet som besökare. Undersökningen pÄvisar att de bÄda ideologierna (om barnet som blivande och varande mÀnniska) Àr alltjÀmt nÀrvarande i bÄde verksamhetens intention samt i de vuxna besökarnas reception och omsatta barnsyn. Rum för Barns givna förutsÀttningar, dess egen förstÄelse av verksamheten, sammanhanget och det faktiskt kommunicerade intentionen kan förstÄelse av verksamheten Àr bred och bitvis brokig. OcksÄ de tolkningar informanterna gör av verksamheten varierar, frÄn godtyckliga till oppositionella.Uppsatsen pÄvisar att verksamheten kan anvÀndas som ett forum för förverkligande av barnets rÀttigheter men att detta inte alltid görs..

"Det Àr de modiga eleverna som söker" : NÄgra lÀrares erfarenheter och tankar om lÀrlingsutbildning pÄ Barn- och fritidsprogrammet i gymnasieskolan

Med utgÄngspunkt i barndomssociologiska tankar undersöker följande etnografiskt inspirerade studie intentionen med och receptionen av Stockholms Kulturhus barnkulturverksamhet Rum för Barn. Genom att tillÀmpa Stuart Halls kommunikationsmodell för inkodande och avkodande av budskap pÄ materialet, som bestÄr av intervjusamtal, observationer, styrdokument, information till besökarna samt en kvalitativ enkÀtstudie, diskuteras de barndomsideologier om barnet som blivande alternativt varande mÀnniska som förekommer i verksamheten samt de vuxna besökarnas tolkning av dessa.I analysen framkommer en dubbelhet gentemot barnen sÄsom Ä ena sidan blivande mÀnniska och Ä andra sidan varande mÀnniska frÄn sÄvÀl verksamhet som besökare. Undersökningen pÄvisar att de bÄda ideologierna (om barnet som blivande och varande mÀnniska) Àr alltjÀmt nÀrvarande i bÄde verksamhetens intention samt i de vuxna besökarnas reception och omsatta barnsyn. Rum för Barns givna förutsÀttningar, dess egen förstÄelse av verksamheten, sammanhanget och det faktiskt kommunicerade intentionen kan förstÄelse av verksamheten Àr bred och bitvis brokig. OcksÄ de tolkningar informanterna gör av verksamheten varierar, frÄn godtyckliga till oppositionella.Uppsatsen pÄvisar att verksamheten kan anvÀndas som ett forum för förverkligande av barnets rÀttigheter men att detta inte alltid görs..

Socker i maten? : en kvantitativ studie huruvida sockerdebatten har förÀndrat mÄltiderna i 10 förskolor

Den hÀr undersökningens syfte Àr att granska sockrets varande i förskolemÄltiderna. Data till undersökningen har samlats in genom enkÀter som besvarats av 65 pedagoger i 10 förskolor i en kommun. Samtliga pedagoger anser att sockerdebatten har pÄverkat förskolemÄltidernas innehÄll sÄ att frukosten och mellanmÄlets sockerinnehÄll har minskat, medan en majoritet ser lunchens som oförÀndrat. Resultaten av svaren frÄn pedagoger i centralorten respektive de i smÄorter skiljer sig Ät vad gÀller vissa enkÀtfrÄgor. Denna skillnad Àr statistiskt sÀkerstÀlld och innebÀr att fler pedagoger i centralorten Àn i smÄorterna anser att alla mÄltider Àr bra, mellanmÄlet innehÄller acceptabel mÀngd socker, frukostens sockerinnehÄll har minskat och att socker pÄverkar hÀlsan negativt. Socker och dess varande debatteras flitigt i vÄrt samhÀlle och nya forskningsrön presenteras emellanÄt. För att försÀkra sig om aktuella kunskaper i Àmnet erfordras ett kunskapssökande och sovrande bland faktakÀllorna. .

FrÄn fruktan till fred - USA: s roll i förverkligandet av "Good Friday" avtalet

Under mer Àn 800 Är har en bitter konflikt utkÀmpats mellan frÀmst Irland och Storbritannien. De senaste 50 Ären har denna konflikt primÀrt handlat om Nordirlands varande eller icke varande i unionen med Storbritannien. Den komplexa historien till trots kunde ett avtal tecknas mellan de inblandade parterna 1998. Denna uppsats fokuserar frÀmst pÄ USA som inbegrips i konflikten i början pÄ 90-talet, först som 3: e part och senare som medlare. FrÄgan författarna stÀller sig lyder: Hur sÄg USA: s agerande som tredje part i förhandlingarna ut, hur pÄverkade detta agerande desamma, och hur kan detta förklaras med hjÀlp av teorier kring medling och konfliktlösning? Uppsatsens slutsatser dras utifrÄn den fallstudie som genomförs med hjÀlp av medlings- och konfliktlösningsteoretiska ramverk.

ARBETSLAG? ETT LITET SLAG Fyra gymnasielÀrares attityder till arbetslag

En kvalitativ undersökning dÀr 4 gymnasielÀrare intervjuas om sina attityder till och tankar kring arbetslag..

Delaktighet som varande och görande. Specialpedagogens roll i arbetet för alla barns delaktighet.

Syftet Àr att undersöka vad förskolebarns delaktighet kan innebÀra inom förskoleverksamhet samt att belysa specialpedagogens roll i arbetet för alla förskolebarns delaktighet. Inom studiens kvalitativa ram genomförs kvalitativa intervjuer av pedagoger inom förskolans verksamhet samt specialpedagoger. Intervjuerna genomförs utifrÄn en hermeneutisk spiral, för att ge ytterligare djup Ät studien och sammanfattas i resultatdelen. Att anvÀnda en kvalitativ metod med hermeneutisk ansats innebÀr en tolkning. Studiens resultat Àr tÀnkt att ses som ett bidrag till forskning kring alla barns delaktighet. Teori utgÄr frÀmst ifrÄn ett relationellt perspektiv pÄ barns delaktighet.

Den fria viljans extra faktor

Vare sig det gÀller livets smÄ beslut som vilket pÄlÀgg man ska ha pÄ sin frukostsmörgÄs eller de betydligt större som huruvida man vill flytta ut pÄ landet och satsa pÄ en karriÀr som författare eller inte sÄ lever nog de flesta vanliga mÀnniskorna i förestÀllningen av att valet Àr upp till personen sjÀlv. Jag tror faktiskt inte att jag gÄr för lÄngt om jag sÀger att för varje handling som vi pÄ förhand planerar sÄ Àr kÀnslan av att vi ocksÄ kan agera annorlunda ofrÄnkomlig. Tron pÄ att vi sjÀlva ansvarar för vilka vi Àr och vad vi gör med vÄra liv Àr helt enkelt en central del av mÄngas sjÀlvbild. Detta till trots, eller mÄhÀnda just pÄ grund av detta, tillhör frÄgan om den fria viljans varande eller icke varande kanske en av de absolut Àldsta obesvarade frÄgorna i mÀnsklighetens historia. SÄ gott som varje filosof frÄn Sokrates och framÄt har haft en Äsikt i frÄgan.

Elevers attityder till matematik i skolÄr 4 till 6

MÄlet med vÄrt arbete Àr att genom en enkÀtundersökning ta reda pÄ elevers attityder till matematik i skolÄr 4, 5 och 6 och jÀmföra eventuella skillnader och förÀndringar ur ett genusperspektiv. Undersökningen Àr gjord pÄ tvÄ skolor dÀr tvÄ klasser per skolÄr undersöktes. EnkÀtundersökningen Àr utförd pÄ 139 elever. Resultatet visar att det sker en förÀndring kring elevers attityder till matematik. Elevers attityder i skolÄr 4 skiljs Ät jÀmfört med skolÄr eleverna ur skolÄr 5 och 6, dvs.

Sjuksköterskors attityder gentemot hepatit C smittade patienter - En systematisk litteraturstudie

Hepatit C Àr en relativt ny och vanlig kronisk infektion och ca 170 miljoner mÀnniskor över hela vÀrlden Àr drabbade. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka sjuksköterskors attityder gentemot hepatit C smittade patienter. UtifrÄn ett systematiskt tillvÀgagÄngssÀtt som följde Goodmans sju steg gjordes en litteraturstudie. Efter litteratursökning i databaserna PubMed, CINAHL, PsychInfo och SweMed+ valdes totalt 10 vetenskapliga artiklar ut dÀr bÄde kvalitativa och kvantitativa artiklar inkluderades. Resultatet frÄn de valda artiklarna utmynnade i fem kategorier: Attityder kring hepatit C och intravenöst drogmissbruk, attityder kring sÀkerhetsföreskrifter och hygienrutiner, positiva/negativa attityder, attityder som handlar om rÀdsla för att bli smittad och diskriminerande attityder.

Attityder och beteenden hos invandrarkvinnor i Sverige

Kunskap om andras attityder kan hjÀlpa oss att förstÄ varandra. Syftet med denna studie Àr att undersöka invandrarkvinnors attityder till svenskar och till att integreras i det svenska samhÀllet samt hur deras attityder kan pÄverka hur de beter sig i sin integrationsprocess. Genom intervjuer framkom att invandrarkvinnorna i denna studie Àr positiva till svenskar och till att integreras i det svenska samhÀllet. Detta verkar till stor del bero pÄ att de jÀmför de erfarenheter de har frÄn sina hemlÀnder med de erfarenheter de har frÄn Sverige. Kvinnorna i studien har positiva attityder och har ocksÄ för avsikt att göra de saker de Àr positiva till, sÄ som att skaffa sig svenska vÀnner, fira svenska traditioner och tala svenska.

En studie om förÀldrars syn pÄ olika faktorer i förskolan

Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete var att undersöka vad förÀldrar tycker Àr viktigast i förskolan. Jag har ocksÄ undersökt om det finns skillnader i förÀldrars vÀrderingar av vad som Àr viktigast i förskolan, beroende pÄ faktorer som barnets Älder, eventuell inriktning pÄ förskolan, förÀlderns utbildning och förskolans organisationsform. Jag undersöker dessutom om förÀldrarnas vÀrderingar Àr samstÀmmiga med den reviderade lÀroplanens fokus pÄ lÀrande, Àmneskunskaper och sprÄkutveckling. För att samla in empiri anvÀnde jag mig av enkÀter vilka 72 förÀldrar svarade pÄ. FörÀldrar frÄn kommunala och fristÄende förskolor, förskolor med och utan pedagogisk inriktning har deltagit i undersökningen. I analysen av resultatet har jag tagit hjÀlp av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och, för undersökningen, centrala begrepp som ?barn som projekt? och ?barn som varande?. Resultatet visar att förÀldrar anser att trygghet och omsorg Àr det viktigaste i förskolan.

Attityder till alkohol- och spelmissbruk

Spel roar mÀnniskor och ett glas vin till maten kan ses som harmlöst. Trots detta hamnar en del mÀnniskor i bÄde spel- och alkoholmissbruk En aspekt som kan ses som vÀrdefull i detta sammanhang Àr vilka attityder mÀnniskor har gentemot alkohol- och/eller spelmissbruk, gÄr det att urskilja en skillnad i dessa attityder? Studiens syfte var att, utifrÄn hur attityder uppkommer, attitydförÀndring, Eriksons utvecklingsteori samt andra psykologiska förklaringsmodeller klargöra attityder till alkohol- och spelmissbruk. Dessutom var syftet att förklara bakomliggande psykologiska faktorer till dessa attityder. En enkÀtundersökning med 48 stycken deltagare har anvÀnts för att uppnÄ detta.

1 NĂ€sta sida ->